Sprickor i tänder – känns mycket, svåra att upptäcka

leende
Tänder är hållbara. Förr i tiden fanns det cirkusartister som kunde bita sönder glasbuteljer och glödlampor med bara tänderna.  .

Sådant beteende rekommenderas så klart inte. Risken är stor för att sprickor uppkommer. Då kan du få det som på engelska kallas Cracked Tooth Syndrome. Här i Sverige säger vi bara sprickor.

Syns dåligt känns mycket

En typisk spricka syns inte särskilt bra. Men den känns desto tydligare. Eller rättare sagt: Det gör tydligt ont. Men det är faktiskt inte lätt för oss tandläkare att upptäcka ens i vilken tand sprickan sitter i. Nerverna i munnen går kors och tvärs. Och ibland upplevs smärtan på helt andra ställen. Den typiska sprick-smärtan uppkommer när du släpper upp bettet efter att ha bitit ned.

SÅ KAN DET KÄNNAS NÄR DU HAR SPRICKOR I TÄNDER

• Ont när du biter eller släpper upp bettet
  • Ont vid exponering för kyla
  • Ilningar som inte försvinner eller kommer regelbundet
  • Smärta vid kontakt med sötsaker

Den värsta boven i dramat är gamla tandfyllningar eller kronor. När vi byter ut gamla amalgamfyllningar kan sprickor göra att den nya fyllningen inte fäster. Då får man ge extra stöd åt tanden med en krona. En krona täcker upp och fäster till det som finns kvar av den egna tanden. Ibland fäster vi ett stift ned i tandrötterna, som förlänger roten. Därefter fäster vi fast den nya konstgjorda kronan.

SÅ UNDVIKER DU SPRICKOR I TÄNDER

• Bit inte på hårda saker, såsom is, popcorn-kärnor eller pennor
  • Mal inte tänder
  • Undvik extrema temperatursvängningar, ex. äta glass direkt efter hett kaffe.
  • Ha inga metalpiercingar i tungan
  • Använd tandskydd vid alla kontaktsporter

Sprickor går att åtgärda på fler olika sätt! Kontakta oss så berättar vi mer!