Tandkräm, kvinnor och leenden

leende

 Tandkräm, leenden och kvinnor hör ihop. Åtminstone i reklamen. Så har det varit i över 100 år. Men, ni män behöver inte vara oroliga! Ni minns väl Björn Borg?

Tandkrämsreklam är inget nyttt

Om det är något man alltid ser reklam för, så är det tandkräm. Så har det varit länge. Stomatolskylten  i Stockholm är Sveriges första och äldsta fungerande rörliga ljusreklam. Den skylten skapades redan 1909. Då hade man tidigare haft en målad äldre skylt. När tandkrämen Stomatol dominerade marknaden sa man att någon kunde ha ett ”Stomatol-leende”. Jag har senare hört att man har  ”Pepsodent-leende” eller ”Colgate-leende”. Hemligheten bakom Stomatol, var att det var den första tandkrämen som salufördes i tandkrämstub.

På 1960-talet kom tandkrämen Signal. Reklamen löd:

Signal tandcrème med antiseptiska röda ränder – ger mer än vita tänder – gör hela munnen ren och frisk!

Ni minns väl Björn Borg när han drog sin ramsa:

Den Gula hinnan, det är känt, borstas bort med Pepsodent

Kvinnor har alltid varit överrepresenterade i tandkrämsreklamen. En tandkräm som hette Kolynos hade som slogan:

Kolynos gör kvinnan vackrare! Vågar du försöka ett jag-är-mer-kvinna-än-du-tror-leende?

Reklam på TV i Sverige slog igenom på 1990-talet. Tonen anslogs direkt. Den reklam för tandkräm vi enbart sett på bio kom nu in i TV-rummet. Det finns två reklamslogans från de första åren av TV-reklam som de flesta som var med minns. Och fortfarande skojar om. Den ena är för hårvårdsprodukten ”Wash And Go”, där någon säger ”Shampo och balsam?”, ”Två flaskor med sig i dushen?” Inte jag”. Den andra är när en  kvinnlig tandläkare intygar att hon inte bara tandläkare, utan även mamma.  Det uttrycket har blivit bevingat finns i massor av andra varianter.

Vitande tandkräm inget nytt

Idag är det ”hett” med vitningsmedel i tandkräm. Ultra Brite kom 1968 och lanserades som den första ”kosmetiska tandkrämen”. Men faktum är att blekande och slipande medel fanns i gamla tiders munvatten och tandpastor. Redan 1908  fanns svenska märken av munvatten som innehöll väteperoxid.  Tandkräm har varit med oss länge och är här för att stanna. Tandkrämreklamen är alltid positiv med leende människor. Varför? Om jag vore reklammakare skulle jag säga: Tandkräm står för den dagliga vården av dina tänder, som ger dig den härliga rena känslan i munnen och den rätta sinnesstämningen för leende! (och äventyr, vänskap, romans och spänning)

Den verkliga vitsen med tandkrämsreklam

Men nu är jag inte reklamare utan tandläkare – och mamma!  Det är därför som jag säger: Om reklam för läsk gör er sugna på läsk, så borde reklam för tandkräm göra er sugna på att borsta tänderna. Tandkräm är ”the good guys” i en värld full av skräpmat. Så om ni stör er på tandkrämsreklam, ta det som en påminnelse att gå och borsta tänderna!

Tandläkare Wedenmark rekommenderar

  • Alla tandkrämer på marknaden som innehåller fluor, för kariesbekämpning
  • Whitening boost från Brilliant Smiles, för vitare tänder
  • GUM Paroex vid tandköttsinflammationer

martha-portrait-2

Må Gott!

Martha Wedenmark, tandläkare

P.S. Läs en intressant artikel om tandkräm och tandvårdande produkters historia D.S.

Foto på Stomaltol-skylten: Holger.Ellgaard /Wikimedia Commons

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Lämna gärna ett ord!

Kommentera