Laser är både snabbt, effektivt och hygieniskt

På den här praktiken används laser för olika behandlingar. Laser inom tandvården har funnits sedan början av 1970-talet och det finns mycket forskning och studier detta ämne. Vi använder Elexxion diodlaser som främst är avsedd för mjukvävnadsbehandling och som terapilaser över sårytor. Behandlingar med laser innebär stora fördelar för dig som patient.

• Tar bort herpesblåsor på läppen – snabbare läkning utan smärta
  • Behandla känsliga tandhalsar
  • Ta bort svåra bakterier vid rotbehandling
  • Behandla tandlossning
  • Kirurgiska ingrepp i munhålan
  • Estetisk korrigering av munslemhinnan vid kronterapi

Endodonti-sjukdom i tandpulpan

För att få bukt med inflammation i tandpulpan behöver din tandläkare snabbt få bort bakterier i kanalen. Med hjälp av laserteknik kan tandläkaren eliminerad bakterierna djupare än vid vanlig behandling och därmed få ett bättre resultat utan att behandlingen gör mer ont på dig som patient.

Parodontit eller inflammation i tandens upphängningsapparat

Inflammationerna beror på bakterier som angriper tändernas stödjevävnad. Det börjar ofta med att tandköttet blöder då man borstar tänderna och kan i värsta fall leda till tandlossning. Laserbehandlingar gör att tandläkaren kan eliminera bakterierna i tandköttsfickan. Patienter har beskrivit laserbehandling vid parodontit som mer behaglig än konventionell behandling. Svullnaden och den eventuella smärtan som ofta följer behandlingen är betydligt mindre.

Kirurgiska ingrepp

Man kan använda dentallaser för olika typer av kirurgiska ingrepp. När kirurgi utförs med laser blöder det mindre och lasern håller ”snittytan” steril. Fördelen är att du får att du får betydligt mindre besvär och smärta efter dina behandlingar.

Rotfyllningar och tandlossningssjukdomar

Även här får man ett mycket bättre resultat efter behandlingar med laser och tandläkaren kan i vissa fall ”rädda” tänder som har en väldigt dålig diagnos.På så sätt kan du som patient spara både pengar och tid.

lmplantat

Har du fått en inflammation runt ditt implantat kan din tandläkare hjälpa dig att bli av med bakterierna som orsakar inflammationen genom att med hjälp av lasern få bort bakterierna utan att skada ditt implantat.

Terapilaser

Med hjälp av terapilaser – som tillför energi till vävnaden- kan din tandläkare ge dig smärtlindring snabbare läkning, ta bort kräkreflexen för en tid (t ex vid avtryck eller röntgen) och hjälpa dig med besvär som herpes/afte och munsår. Med terapilaser kan man påskynda läkning. Efter 2-3 korta laserbehandlingar – ca 2 minuter läker ingreppen snabbare. Besvären avtar nästan omedelbart och dessutom har man sett att det för de flesta tar det längre tid innan eventuella besvär återkommer.

Laserbehandling ger tandläkaren möjlighet till behandlingar som man inte haft möjlighet till tidigare. Laser kan användas till en rad olika behandlingar som är till stor fördel för dig som patient, vilket förhoppningsvis kommer att göra dina besök både trevligare och bättre framtiden.