Afte behandling, tandläkare och laser

afte

leendeAfte-behandling, tandläkare och laser. Inte alla gör denna koppling. Kanske var femte svensk får någon gång dessa obehagliga munsår som kallas afte. Afte kan vara ett gissel, men vissa tandläkare – inklusive jag själv – behandlar afte med laser.

Vad är afte?

Afte – aftös stomatit – kallas en viss sorts blåsor i munnen. De är inte munsår och inte herpes. Ingen vet riktigt hur eller varför de uppkommer, men de tycks dyka upp oftare om en person är stressad. Blåsorna växer och utvecklas till sår. Det kan göra ont att få afte. Den omgivande slemhinnan är inflammerad. Det finns inget botemedel mot afte, skriver Wikipedia. Men det finns däremot behandlingar som lindrar smärtan och förkortar blåsornas livslängd.

Laser mot afte

Laser inom tandvården har funnits sedan början av 1970-talet. Behandlingar med laser innebär stora fördelar för dig som patient. Många missförstår laserbehandling som ett sätt att ”skära bort” vävnad. Snarare är det ett sätt att effektivt eliminera inflammerade delar. Vi rensar upp och tillför energi till vävnaden, kan man säga. Laser påskyndar läkningen av de nyckfulla blåsorna. Besvären avtar nästan omedelbart. För många patienter tar det längre tid innan eventuella besvär återkommer.

Salva mot afte

IMG_3712

Det finns också receptfria mediciner som lindrar blåsorna. Jag brukar rekommendera mina kunder denna som finns på Apoteket. Den har antiinflammatoriska egenskaper som ger smärtlindring och påskyndar läkning vid afte och andra sår i munnen.

Om du har frågor kring detta är du välkommen att höra av dig. Kontakta oss!
Tandläkare Martha Wedenmark vid dörren till tandläkarmottagning

P.S. Du är väl medlem i vår Facebook-grupp? Om inte, klicka här! D.S.