Nu sätter vi stopp för Fake News inom tandvården

leende Inte en dag utan prat om ”Fake News”. (”Struntprat” som vi sa förr). Tydligen sprider vissa medvetet lögner och påhitt ute på nätet. Bloggar är fulla av halvsanningar, påståenden och rykten.  Själv tror att det ofta rör sig om missförstånd som får vingar. Hur är det med Fake News inom tandvården? Jag tror att de flesta har ett sunt förnuft och tänker sig för två gånger. Men ibland dyker det upp…

Mellanrumsborstar och tandpetare kan användas lite när man vill eller efter tandborstningen

FAKE NEWS? JA
De skall användas före den vanliga tandborstningen. Då blir de som effektivast.

Dåliga tänder går i arv

FAKE NEWS? JA
Tandhälsan styrs näst intill enbart av faktorer som kost och skötsel. Det finns ingen anledning att skylla på generna.

Snus är bra för tänderna

FAKE NEWS? JA
Nej, snus är verkligen inte bra för tänderna. Snus påskyndar tandlossning, orsakar missfärgningar på tänderna och ökar risken för tandköttsinflammation. Man kan möjligen säga att snus inte ger direkta kariesangrepp, som godis gör.

Man kan få vita tänder av att äta viss mat, som jordgubbar

FAKE NEWS? NJA
Ingen föda eller dryck ger nämnvärt vitare tänder. Viss mat kan slipa bort lite beläggning från tandens yta, men inte det som lagrats in i tanden.

Sprit dödar bakterier i munnen. Det är bra att skölja munnen med vodka eller annan sprit som inte innehåller socker

FAKE NEWS: JA
Alkohol torkar ut munslemhinnan. Det är inte bra för munhygienen. Däremot fanns det en gammal huskur mot tandvärk förr. Man baddade en bomullstuss i sprit och pressade mot den onda tanden. Efter en kort period av stark smärta bedövades tanden ett tag. OBS! Detta vill jag givetvis inte rekommendera. Sök upp en tandläkare istället!

Dålig andedräkt beror på dålig borstning

FAKE NEWS: NJA
Munhygien är en av orsakerna. Men, man kan borsta tänderna perfekt och ändå ha dålig andedräkt. Det finns flera andra orsaker. Ofta kommer odören nedifrån, från mage, svalg och lungor.

Tandblekning sliter på tänderna

FAKE NEWS? JA
Om du låter utföra din tandblekning hos en tandläkare får du en säker och beprövad behandling. Den är inte skadlig för tänderna.

Man märker själv när man får tandvärk. Först då behöver man gå till tandläkaren.

FAKE NEWS? NJA
Om man inte bryr sig om sina tänder kanske man kan resonera så. Men faktum är att kariesangrepp inte har symtom i början. Tidiga kariesangrepp kan hejdas. Om du besöker tandläkare och tandhygienist regelbundet, det vill säga. De är tränade till att upptäcka blivande hål.

Dålig tandhälsa påverkar inte resten av kroppen

FAKE NEWS: NJA
En förfallen mun med tandlossning och/eller andra åkommor får svårare att försvara sig mot skadliga bakterier. Tandlossning kan leda till hjärtsjukdom, diabetes, cancer och flera andra allvarliga sjukdomar.

Så för att sammanfatta: Tro inte allt du läser. Använd sunt förnuft. Var alltid misstänksam när det gäller sensationella genvägar och superbilliga alternativ. Och om det gäller tänder och tandvård, fråga din tandläkare.