Reflux och andra sjukdomar kan avslöjas i tandslitage

leende  Vi tandläkare ser ofta följder av skadlig livsstil och sjukdom när vi undersöker våra patienter. Men vi kan bli ännu bättre på det. Enligt en ny undersökning har tandläkare en chans att vara de första som upptäcker vissa sjukdomar och förhindra att de förvärras.

En sådan sjukdom är GERD – Gastroesofageal refluxsjukdom. Den uppstår när det blir ett återflöde – reflux – av magsyra upp i matstrupen från magsäcken. Symtomen på reflux är inte självklara: Svidande smärta bakom bröstbenet, halsbränna, illamående, smärta i mellangärdet, sväljsvårigheter och en känsla av att ha en klump i halsen. För somliga känns det som allergi.

Sliter ned tänderna

Reflux ger ofta spår på tänderna, det är känt. De frätande magsafterna skadar tänderna. Ibland sker refluxen på natten. Det finns fall där skadorna på tänderna är mycket svårare i en sida av munnen. Det kan bero på att patienten föredrar att sova på en viss sida och att den frätande saliven samlas på en sida.

En vanlig sjukdom

Ett engelskt forskarteam har upptäckt att sambandet är tydligare än man tidigare trott. GERD är en relativt vanlig sjukdom. Upp till 65 procent av befolkningen får symtom av GERD någon gång i livet. Runt tio procent av befolkningen i de flesta I-länder får diagnosen GERD. Jag vet inte hur siffrorna ser ut i Sverige, men det skulle inte förvåna mig om situationen är likvärdig.

Ätstörningar är allvarliga

De som har ätstörningar är ofta mästare på att dölja det. Men, tändernas slitage går inte att dölja för en tandläkare. Ätstörningar är inte lika vanliga som reflux, men kan vara desto allvarligare. Personer med ätstörningar har en hög självmordsfrekvens.

Om tandläkare kan slå larm om dessa sjukdomar, kan man bespara patienten mycket lidande, avslutar forskarna.

P.S. Studien heter Medical conditions and erosive tooth wear och publicerades nyligen i British Dental Journal D.S.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!