Vad är karies?

karies

Så kallad Kritkaries – karies i sin inledningfas.

leende

Karies är en infektionssjukdom. Precis som andra infektioner kan de skapa små problem i korta perspektivet och stora problem i det långa perspektivet.

Denna omtalade sjukdom – som över 90 procent av jordens befolkning drabbas av – är tandvårdens vanligaste problem. De flesta känner till att socker framkallar hål i tänderna. Men det är en förenkling.  Det är bakterier i munnen som omvandlar kolhydrater och socker i kosten till mjölksyra. Denna mjölksyra fräter helt enkelt  sönder tänderna yta.

Kroppen lagar karies om du låter den

Kroppen har ett eget försvar mot den skadliga mjölksyran i munnen. Kroppen eliminerar syran och lagar skadorna på tänderna, förhoppningsvis innan karies framkallar riktiga hål i tänderna som gör ont. Men det finns en gräns för hur mycket kroppen kan hjälpa sig själv. Munnen vill vila och reparera sig själv. Du stressar munnen genom att småäta hela tiden eller genom att äta mycket godis. Då kan kroppen inte försvara sig mot syran. Ytan på tanden går sönder. Vi säger att ytan på tanden – emaljen – demineraliseras. Men det att få mycket små hål att läka ut med flour,  god egenvård och korrigering av kosten.

karies

Svår karies som underminerat tanden

Karies blir värre med tiden

Karies ser fult ut, gör ont och skadar tänderna. Icke behandlad karies skadar tandens pulpa, där nerverna ligger. Det leder till rotfyllningar om det inte stoppas i tid.  Svår karies kan leda till tandlossning. Karies kan också utvecklas till tandbölder fyllda av var, som i värsta fall når blodomloppet och orsakar infektioner i resten av kroppen. Obehandlad karies blir alltså värre och smärtsammare ju längre man väntar. Behandlingarna blir mer omfattande om den inte upptäcks i tid. Därför är det viktigt att gå till tandhygienist och tandläkare regelbundet för ett bättre hälsotillstånd i mun och kropp.  Och för att få ett friskare leende . Det hjälper vi till med här på Tandläkare Wedenmark. Kontakta oss!

En ovälkommen gäst

Den farligaste kariesbakterien heter Streptococcus mutans och håller till i våra munnar. Det är inte säkert att den alltid gjort det. Och vi föds inte med den. Men den tycks vandra från förälder till barn genom kroppskontakt. Långt tillbaka i tiden trodde man att det fanns en tandmask som framkallade karies. Faktum är att Streptococcus mutans-bakterien liknar en lång otäck mask. Denna bakterie kan vi svårligen bli av med. Den kan bland annat husera i helt syrefria miljöer.

Men vi kan göra att den får mindre att göra:

• Ät så sällan som möjligt
  • Borsta tänderna och fluorskölj
  • Besök tandläkare och tandhygienist regelbundet
  • Minimera intaget av sötsaker, ät helst inte alls. Men skall du ändå äta sött, ät på en dag i veckan: Lördagsgodis.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera