Vad är en rotfyllning?

rotfyllning

En rotfyllning är ungefär som att föda barn, göra lumpen, hoppa fallskärm och en del andra saker här i livet: Man måste själv ha upplevt det för att förstå vad det verkligen innebär.

Jag säger detta därför att ämnet rotfyllning är det jag får flest frågor om. Så gott som alla tycks idag veta hur man bleker sina tänder. Rotfyllningar, däremot verkar vara höljt i dunkel. Så låt mig berätta lite om rotfyllningar. Tänder angrips utifrån och in. När man får hål i tänderna, har karies borrat sig in genom tandens hårda ytterhölje och tagit sig in det mjuka innanhöljet – pulpan. Tandläkaren borrar bort kariesangreppet och fyller igen hålet. Borra och fylla igen kan vara gjort vid ett enda tillfälle.

Ett omfattande arbete

Rotfyllning är mycket mer omfattande. När man måste rotfylla, har pulpan blivit så pass skadad och infekterad att tanden riskerar att dö inifrån som ett murket träd. Infektionen tillkommer genom djupa hål, djup lagning i tanden eller via sprickor i tanden. Då måste vi rensa tandkanalernas väggar fria från bakterier och död vävnad i små vrår och skrymslen och sidokanaler. Det är en tidsödande procedur som kräver stor noggrannhet och renlighet från den som utför den.

Flera behandlingstillfällen

När man rotfyller ”skalperar” man tanden – skär av kronan – och gröper ur pulpan ned till rötterna. Beroende på vilken tand det är i munnen så har varje tand grupp olika antal kanaler. Kindtänder är det mest komplicerade att rotfylla och det kan ta flera behandlingstillfällen. Som ni kan räkna ut, skulle detta göra ganska ont utan dagens moderna bedövningsmedel. När allt inflammerat material är avlägsnat, fyller vi igen och skapar en ny konstgjord krona. Och snart har vi en  patient som kan äta och  le som vanligt igen.

Få goda alternativ

Oftast kommer beskedet om rotfyllning inte som en överraskning för patienten. Rotinflammationer gör ganska ont på en skala. Ändå händer det att vissa säger ”Tack, men nej tack” till en rotfyllning. Tyvärr går rotinflammationer inte att lösa på något annat sätt. Det finns två alternativ till rotfyllning: Tandont eller ”smeden” – att dra ut tanden.

Gustav Vasa rotfyllde interotfyllning

Förr i tiden – före den allmänna tandvården – hände det att vissa inte vill dra ut sina inflammerade tänder. Inflammationen kunde då sprida sig till käkbenet. Förmodligen led Gustav Vasa – kungen på 1000-lapparna – av detta. Gustav Vasas tandproblem är välkända. Han är en av många historiska personer med tandproblem som inte återfinns avbildad med öppen mun.

Alternativ till rotfyllning

I somras kunde vi läsa om en grupp japanska forskare som tagit fram ett alternativ till rotfyllning med hjälp av stamceller. Snart kanske detta blir verklighet, vem vet? Men jag kan försäkra dig som läser detta att smärtlindring i samband med rotfyllning har förbättrats oerhört de senaste åren. Ja, det är faktiskt är motiverat att tala om smärtfri rotfyllning. Och visst är det skönt att kunna le igen?

Tandläkare Martha Wedenmark vid dörren till tandläkarmottagning

Må gott!